De natuur in! - Reisverslag uit Ovalle, Chili van Pier Dolmans - WaarBenJij.nu De natuur in! - Reisverslag uit Ovalle, Chili van Pier Dolmans - WaarBenJij.nu

De natuur in!

Door: pierdolmans

Blijf op de hoogte en volg Pier

27 September 2011 | Chili, Ovalle

Hallo allemaal,

Inmiddels in Ovalle, hoofdstad van de fruit regio van Chili. Door het klimaat is hier het hele jaar door sinaasappels, citroenen, perziken, abrikozen en een heleboel fruit dat wij niet kennen te verkrijgen. Hoe zag mijn week eruit?

Eerst ben ik 2 dagen in La Serena gebleven om mijn linkerknie te laten rusten. Die was overbelast geraakt door combinatie van rotte pedalen (heb inmiddels nieuwe) en veel duwen op die pedalen. Was geen vervelende plaats voor wat extra rust trouwens, ben mijn dagen goed doorgekomen. Gewandeld en rustig gefietst langs 10 km prachtig zandstrand, capuchinos gedronken in strandtenten en lekker gegeten. Verder naar een Mexicaans circus geweest, best grappig. In Coquimbo, een stad verderop het enige monument ter wereld bezocht dat speciaal is gebouwd voor de 2000e verjaardag van Christus, gezegend door toenmalig Paus Johannes Paulus en al. Het was een kerk met een 90m hoog oerlelijk betonnen kruis op een heuvel, maar wel mooi uitzicht vanaf de top. Toch vreemd, wij breken kerken af of beginnen er discotheken in omdat ze leeg staan en hier bouwen ze er nog bij...

In de avond heb ik een observatorium bezocht. Ongelofelijk wat je hier met het blote oog al allemaal kan zien! Miljoenen sterren, de buitenrand van onze eigen melkweg, maar ook complete andere melkwegstelsels, verbluffend! En ze hadden gave groene lasepennen, waarmee ze sterren konden "aanwijzen" zodat je ook nog iets over sterrenbeelden leerde...;-)

64 km fietsen met een redelijk functionerende knie, brachten me zaterdag in het plaatsje Vicuña, het hart van de Elqui Vallei. Dat is een prachtige groene vallei midden tussen de bergen waar ze vele soorten fruit verbouwen en de druiven waar ze de beroemde drank "Pisco" van destilleren. Leuke verandering van landschap na al die woestijn! :-) Het is ook eindelijk weer eens lekker warm overdag en geen ochtendmist, T-shirt weer. In 1600 begon men hier zoete wijn te produceren voor kerkdiensten...jaja... Om die langer te kunnen bewaren ging men experimenteren met destillatie en zo is Pisco uitgevonden. Dagje dieper de vallei is en stokerij bezocht metvproeverij natuurlijk. Nou, die 300 dagen zon per jaar proef je terug, heerlijk spul! In Santiago koop ik n fles...

Ben er ook eindelijk achter hoe de mensen het hier tot 22u volhouden eer ze eten. Van oudsher gingen de mannen stiekum sterke drank nuttigen in de middag en om de kegel te verbergen, aten ze om 17u nog een pittige hap, soort Van der Waals Borrel idee... Omdat ik op die tijd nooit eet, was me deze gewoonte nog niet eerder opgevallen! (leuk intermezzo: een man met een grote zak vol brood komt me om wat geld vragen om te eten...euhh...ik heb hem maar om wat brood gevraagd, had ook honger....)

26 september: 50 km

Hier lig ik dan in een hangmat in de schaduw, 10m onder me kabbelt een bergriviertje en tussen de bomen door zie ik bergen tot 4000m om me heen met "poedersuiker" op de top. Ook het weer is zoals je dat rond 30 graden zuiderbreedte mag verwachten: 28 graden en strak blauw! :-) Heb mezelf na een dag afzien, zweten en stofhappen verwend met een prachtige luxe hacienda in the middle of nowhere. :-)

De route van vandaag was volledig onverhard en was het mooiste stuk dat ik in 30 jaar heb gefietst! Een klim van 31 km, opgedeeld in 3 stukken met telkens een afdaling naar een nieuwe, nog mooiere rotsachtige bergvallei. Bloeiende wilde jasmijn, cactussen en weet ik veel wat voor mooie planten nog meer. Papegaaien gezien en veel geiten. Hoe meer geiten er op mijn pad kwamen, hoe meer het pad veranderde in een geitenpad... Vaak klom het 10-15% en heb stukjes gelopen om mijn knie te ontlasten (die overigens bijna pijnvrij is), omdat het pad te slecht was of gewoon omdat het te steil was. Maar alles met een glimlach! :-) Lopen met een 60kg zware combinatie is over los grind en stenen is trouwens nog niet zo makkelijk. Stel je een hele steile onverharde helling voor, een skateboard met je vriendin of vrouw erop en probeer dat maar eens omhoog te duwen zonder dat je voeten of het skateboard wegslippen in het losse grind... Maar ook na 2000 hoogtemeters en 6l water kom je uiteindelijk boven. Uitzichten waren overweldigend. Heb helaas probleempje met m'n camera, hij stelt alleen nog scherp als je inzoomt...dus fotos soms wat wazig... Oh en ben maar 3 andere weggebruikers tegengekomen, 2 boeren en een toerist in een huurauto, de rest van de dag helemaal alleen met de natuur!

27 september: 74 km

Relatief korte rit, netto 800m dalen door de vallei van de Rio Hurtado, maar vele kleine steile stukjes omhoog en wind tegen, dus niet helemaal het dagje bijkomen dat ik me had voorgesteld... Na 25 km wel weer op asfalt zodat ik mijn ogen kon gebruiken om de unieke omgeving in me op te nemen ipv om gaten in de weg op te speuren... ;-) Ben nu al blij met deze omweg, echt genieten na 1870 km Panamericana, geen vrachtwagen meer gezien! :-)

Tot de volgende keer!

  • 28 September 2011 - 12:07

    Hans Thea:

    Hoi Pier,

    Inderdaad bij al je foto's een strak blauwe hemel, die hebben we hier vandaag ook, het is prachtig weer deze week en we genieten met volle teugen van deze zomerse toegift.
    Wij nemen aan dat jij helemaal onthaast bent en straks met een beren conditie en heel relaxed terug komt. Je zult wel even moeten wennen als je weer in Nederland aankomt. Gisteren mijn "Arendonkdag" ben ik bijna 2 x van de weg gereden, wat zitten er hier gekken op de weg. Nederland zit propvol haastige mensen en jij komt er soms maar 3 op een dag tegen, wat relaxed !!!!!!!!!!!
    Adiós y divertirse

  • 28 September 2011 - 13:44

    Ana Lagoa:

    Hi Pier,

    Checking you out :)... Beautiful photos... amazing trip I beleive...

  • 28 September 2011 - 15:57

    Josine:

    mooie foto's! Ik krijg weer zin om op vakantie te gaan!

  • 29 September 2011 - 17:30

    Roland:

    Ha Pier,
    Ik heb je blog een tijdje gemist maar het ziet er nog steeds stoer uit! Nog 11 dagen, maak er nog wat moois van.
    Mijn/ons Penang avontuur gaat er echt aankomen. Als je terug bent dan spreken we graag een keer met jullie af.
    Have fun!
    Roland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Ovalle

Fietsen in Chili

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2011

Fietsen in Chili

06 Oktober 2011

Precies 2600 km en ik ben er!

03 Oktober 2011

Laatste grote etappe

27 September 2011

De natuur in!

22 September 2011

Afwisselend weekje
Pier

Fietsreis door Chili

Actief sinds 13 Aug. 2011
Verslag gelezen: 808
Totaal aantal bezoekers 44870

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2011 - 10 Oktober 2011

Fietsen in Chili

Landen bezocht: