Antofagasta na korte etappe en mini-vakantie - Reisverslag uit Antofagasta, Chili van Pier Dolmans - WaarBenJij.nu Antofagasta na korte etappe en mini-vakantie - Reisverslag uit Antofagasta, Chili van Pier Dolmans - WaarBenJij.nu

Antofagasta na korte etappe en mini-vakantie

Door: pierdolmans

Blijf op de hoogte en volg Pier

08 September 2011 | Chili, Antofagasta

In Calama bij een Chinees restaurant drink ik heerlijke jasmijn thee en geniet ik na van mijn mini-vakantie tijdens mijn reis. Chinees is trouwens de beste keuze hier om op gezonde wijze koolhydraten te stapelen. Chileense restaurants serveren vooral "veul vleus"! Niets mis met een goede biefstuk, maar spieren verbranden nu eenmaal graag koolhydraten...

Mini-vakantie in San Pedro was erg geslaag! Naast leuke tripjes naar geysers en 's werelds grootste kopermijn (zie foto's inclusief commentaar), was het voor mij een mooie gelegenheid om de batterij weer op te laden, zowel fysiek als mentaal. Fysiek betekende dat uitslapen in een bed ipv tent, in hangmat liggen, lekker eten en drinken en genieten van de zon. Mentaal betekende dat mensen ontmoeten, kletsen over de reis en culturen en landen van de mensen die ik heb onmoet (in Spaans of Engels...), drie avonden op rij niet alleen dineren, maar met een leuke Braziliaanse dame die in hetzelfde hostel zat en veel Skypen met Marjolein. :-) Kan er nu weer een tijdje alleen tegenaan in de woestijn!

Mijn twee dagen op de fiets naar Antofagasta, staan hieronder beschreven.

7 september: 176 km

Hier zit ik dan op mijn geweldige stoeltje in mijn voortent te schuilen tegen de koude wind. De zon is net onder en over 20 minuten zal het pikkedonker zijn. Deze dag zal ik niet snel vergeten! Hij bestond uit twee strak gescheiden delen:

1. De beloning

Vannacht heerlijk geslapen in het beste hotel van Calama, heerlijk ontbijt en onder strak blauwe hemel met een zonnetje, reed ik om 9u de stad uit. Nog even aangehouden door oom agent (of eigenlijk 6 ooms agent) met de vraag of ik mijn helm op wilde doen en zoef daar ging ik. De weg ging elke km 10m omlaag en een klein rugwindje, wist niet wat me overkwam. Na dik 3u fietsen had ik al 114 van de 214 km naar Antofagasta achter de rug! En dat onder het genot van de zon en uitzichten over een machtig mooie woestijn met bergen, kon soms wel 100 km ver kijken. Op de kruising met de pa-pa-panamericana na 114 km lekker lunchen met brood, jam, bananen en mandarijnen. Zou ik de geplande 2 dagen niet nodig hebben en vanavond al aankomen? Nou...toen kwam deel 2 van de dag...

2. De straf

Ik dacht nog, ik zal wel heel braaf zijn geweest dat ik dit verdien... Maar vanaf hier werd alles anders. Ten eerste was er geen verharde vluchtstrook meer, iets waar ik normaal gebruik van maak voor mijn veiligheid. Ten tweede was dit een veel drukker stuk weg. Eens per 30s raasde er een vrachtwagen vlak langs me met 100 km/u, in plaats van eens per half uur. En ten derde was er een heuse storm opgestoken...drie maal raden...ja, pal van voren natuurlijk, of eigenlijk nog erger, schuin van voren... Op een onverhard stuiterend knollenpad met windkracht 7 en langsrazende vrachtwagens (die je met tegenwind niet hoort aankomen) je fiets rechthouden is al moeilijk, laat staan vooruitkomen! Dit geheel duurde zo'n 40 km lang. Verder was het uitzicht lelijk en nergens een plek voor de tent te zien die uit het zicht van de weg was (=must) en beschut tegen de wind (=nice). Maar...het werd nog erger. Welkom in de hel van de steenbokskeerkring! Juist rond het passeren van dit keerpunt van de zon op 21 december (stond een bord...), bevond zich een enorme open kopermijn langs de weg, wel 10 km lang. Op zich niet erg, ware het niet dat koper opgraven een stoffige bedoening is en bij windkracht 7 mijn wereld veranderde in een hel van striemend zand, terwijl ik met 14 km/u tegen de wind in beukte. En hier natuurlijk ook geen kampeerplek en het werd later en later... Gelukkig dan na 62 km in deze hel en 5u later zag ik naast de weg een soort droge rivierbedding, uit het zicht, helaas niet uit de wind. Wat een dag! Snel tent opzetten, wassen, prutje koken en kijken hoe ik me hier morgen onder voel. Gelukkig was ik helemaal opgeladen en kon ik dit mentaal en fysiek redelijk goed aan. Nu slapen tot de zon weer opkomt...

8 september: 43 km

Op moment van schrijven zit ik in Antofagasta in een rokerig bierhol te wachten op een pizza, maar dat maakt me niet uit want heb honger als een beer. Afgelopen nacht was zwaar! Nadat de wind even was gaan liggen, trok hij snoeihard aan, woei dwars door mijn tent en was vooral koud! Herrie van een klapperende tent die klinkt alsof hij gaat opstijgen en bij 5 graden een windchill factor van -20, zijn geen condities om te slapen. Dat lukte dan ook niet...en moest tot 9u in slaapzak wachten op de zon, anders zou opstaan zelfmoord zijn...lange nacht zo...

Rit naar Antofagasta stelde verder niet veel voor na berewerk van gisteren. Alleen bleek de wind het eerste stuk gedraaid en had ik m even mee, blijft dus een zinloos heen en weer verplaatsen van lucht! Een collega fietser noemt hem "Jan de Wind", in mijn hoofd komen vaak minder vriendelijke namen op die meer te maken hebben met geslachtsdelen of nachtelijke beroepen... Maar ik ben weer in een stad, lekker bijkomen!

Zaterdag vertrek ik richting Chanaral, via parque national Pan de Azucar. Vijf dagen dwars door de woestijn. Dat betekent dat ik al jullie mails, smsjes, etc voor mijn 30e verjaardag waarschijnlijk pas op de 14e kan ontvangen...heelijk om in alle rust een ouwe lul te worden...:-)

  • 08 September 2011 - 20:14

    Frank:

    Alvast gefeliciteerd dan! Gelukkig is het bij jou in ieder geval nog droog, hier was het deze week én wind én water...

  • 09 September 2011 - 06:53

    Joost:

    Bikkel, alvast gefeliciteerd met je 30e. Erg leuk om al je verhalen te lezen. Suc6 verder.

  • 09 September 2011 - 12:01

    Hans Thea:

    Hoi Pier, Leuk om al je avonturen te lezen, wat zul jij blij zijn om straks in Holland weer lekker warm achter de gebreide broek van ons Mijntje te liggen.
    Alvast een hele mooie verjaardag, wij pakken er alvast een borrel op!!!
    En Hans kan de hele nacht aan jou denken als hij de 80 van de Langstraat aan het lopen is !!Heel veel groetjes

  • 09 September 2011 - 12:05

    Astrid:

    Hmm, wereld van verschil, ik zit hier in 38 graden volop zon en een magische drukte van alle marktmannetjes enzo. ALvast van harte gefeliciteerd! Maak er een mooie fietsdag van! ;)

  • 09 September 2011 - 12:35

    Pier:

    No worries, vandaag is rustdag en zit ik ook op terras, aan de zee! :-) Is alleen 18 graden en zon. Gisteren beste restaurant van de stad bezocht voor heerlijke vis-spiezen. :-) Is een fietsreis met 2 gezichten: afzien en genieten!

  • 09 September 2011 - 14:58

    Josine:

    Hoi Pier, Mooie foto's! Alvast gefeliciteerd met je 30ste verjaardag! Bespaar de wind met de beledigingen! Haha!

  • 09 September 2011 - 15:00

    Josine:

    O ja, helemaal vergeten... er is hier een aardbeving geweest haha. Dat komt niet vaak voor in zo'n klein landje!

  • 09 September 2011 - 18:23

    Trees:

    hallo Pier,wat een afzien.Je moet wel een fanatiek fietser zijn om dit aan te kunnen.en dan denk je nog,dat je op 11sept.a.s.een oude lul wordt.!!
    Ik kijk nog even terug op wat er aan je wielercarriere is voorafgegaan.Toen mam na je driewieler een ëcht fietsje kocht besloot je om in de vacantie in Itteren op het voetbalveld te gaan trainen.Via t.v was je al een passief fietser die wist wat een goed wielrenner toekwam nl.een verzorger,en mij benoemde je als zodanig.De functie hield volgens jou in dat ik jou en fiets naar het voetbalveld moest brengen voor eten en drinken zorgen en vooral voor snoep.Daar aangekomen wees je de plek aan waar ik moest staan en in welke bocht jij zou vallen,ik hielp je opstappen,gaf je een duwtje en rende een eindje mee.Je maakte de val in de aangewezen bocht en trok je fiets-als hij er al niet reeds lag-boven op je.Dan was het mijn taak om naar je toe te rennen,de fiets weg te pakken en te controleren of je mogelijk iets gebroken had of ander letsel had opgelopen.(de controle van de fiets deed je zelf)Na een korte "behandeling" hielp ik je weer in het zadel en rende eindje mee,Je was heel snel een ervaren fietser en ik werd van mijn functie ontheven.Helemaal werkloos werd ik niet .Ik kreeg een nieuwe taak en ditmaal die . van enthousiast publiek.Ik moest je aanmoedigen en klappen.Ik heb je daarna een vergunning uitgereikt voor "stoepfietsen".
    Aangemoedigd door Mam nam je jaren later deel aan een ronde in Haelen.Op een gewone fiets nog wel.Je eerste sportfiets heb je met veel zweet en vacantiewerk verdiend.Je ging deelnemen aan wielerwedstrijden buiten Haelen en Mam kreeg nu een taak en wel het langs het parcours staan met het reservewiel en het geven van aanmoedigingskreten natuurlijk en zo is het gekomen.....
    Wat je ouderdom betreft wil ik referen aan de tekst die op jouw felicitatiekaartje stond bij gelegenheid van mijn 65e verjaardag:beste jarige al voel je je misschien bejaard.....je bent nog lang geen oude taart.Tegen jou zeg ik:al voel je je misschien een oude lul.....je bent nog lang geen afgezwakte prul.Proficiat Pier en zettem op!!trees

  • 09 September 2011 - 19:10

    Pier:

    Hoi Trees,

    Dat is nog eens een samenvatting! :-)

    Zit blijkbaar in mijn bloed dat fietsen. Alleen vallen doe ik niet meer...

  • 09 September 2011 - 20:11

    Oma:

    Hallo Pier,
    Ik heb de mooie foto's van je bekeken, een prachtig land maar wel kaal.
    Ik heb me wel zorgen gemaakt maar gelukkig maak jij het goed zo te zien.
    Ik wens je een prettige verjaardag en hoop je over een dikke maand weer gezond thuis te zien.
    Veel liefs en groetjes van Oma Schouten

  • 10 September 2011 - 21:15

    Trees:

    hallo Pieter,ik zag vandaag in een uitzending beelden van een meute wilde honden die een cadaver verscheurden.Het beurde mij op zijn zachtst gezegd niet echt op.
    Je bent weer en route zag ik.Veel plezier.Nogmaals een fijne verjaardag!Ik heb vlaai gekocht.Morgen vieren Sef en ik je verjaardag.De groeten maar weer,trees

  • 11 September 2011 - 13:51

    Seph:

    Beste Pier,
    Op je dertigste verjaardag in de woestijn en dat op een fiets (!)
    De Kneet (ex-stratenmaker) bewees al de toegevoegde waarde van de fiets voor het brein, getuige zijn latere uitspraken als gevierd wielrenner. Daar aan toegevoegd de eeuwenlange overleveringen dat er geen betere plek is dan de woestijn om tot bezinning te komen. Zeker zonder het gebak van Bakker Bart waar tante Trees mij nu op trakteert bij gelegenheid van jouw verjaardag.
    Bij deze dus mijn felicitaties en nog vele jaren toegewenst, nee, niet in de woestijn. Dus nog effe doortrappen, een behouden 'vaart' onderhoudend.
    Nu je toch even niks anders te doen hebt, kun je in die flow, mede mogelijk gemaakt door je studie Technische Natuurkunde, misschien el vanuit de woestijn met een alternatief komen voor de Oerknal. Want, zeg nou zelf, hoe kun je nou vanuit het niets iets laten ontploffen?
    Soms toch die gedachte aan een gebakje van bakker Bart (?)
    Tot spoedig ziens, groeten,
    Seph

  • 11 September 2011 - 18:31

    Trees:

    h allo Pier,zit je nog goed in het zadel? ik heb niet veel meegemaakt.Het regent al de hele dag.Alles is weliswaar mooi groen geworden maar wij dreigen te beschimmelen.De regen kan beter naar jou toegaan en je het stof uit de ogen houden.Ik wilde op je geboortetijd mailen,maar dat is natuurlijk niet nodig als je geen bereik hebt.Het lijkt mij niets zo alleen in de woestijn! en ik dacht terug aan de tijd toen je heel jong was en graag direct hulp wilde bij een probleempje en ik dan vaak zei:stel je voor je zit op een verder onbewoond eiland,je hebt hulp nodig maar er komt niemand voorbij,wat doe je dan.Een keertje vroeg je:kan er dan ook niet eentje voorbijkomen? Ik hoop,dat die ene er zonodig zal zijn maar dat je verder geen "hond meer voor ogen ziet" en de groeten maar weer,trees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Antofagasta

Fietsen in Chili

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2011

Fietsen in Chili

06 Oktober 2011

Precies 2600 km en ik ben er!

03 Oktober 2011

Laatste grote etappe

27 September 2011

De natuur in!

22 September 2011

Afwisselend weekje
Pier

Fietsreis door Chili

Actief sinds 13 Aug. 2011
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 44984

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2011 - 10 Oktober 2011

Fietsen in Chili

Landen bezocht: